Recenzie carte ,,Padurea spanzuratilor” de Liviu Rebreanu

Editura: CARTEA ROMANEASCA

Anul publicarii: 2019 (editia din imagine)

Pagini: 320

Format: 13 x 20 cm

Categorie: Beletristica; Literatura romana

Padurea spanzuratilor configureaza un univers dominat de razboi si pandit de perspectiva mortii prin spanzurare, prezentata chiar din primele scene ale romanului.

Actiunea se petrece in timpul Primului Razboi Mondial. Cartea prezinta dilema morala a lui Apostol Bologa, un tanar ofiter roman din armata austro-ungara, ce este trimis sa lupte pe frontul romanesc impotriva conationalilor sai. Personaj sovaielnic, inclinat spre meditatii filosofice si predispus la crize mistice, el sufera o drama sufleteasca cauzata de conflictul intre datoria sa de ofiter si sentimentul de apartenenta la natiunea romana. Asistarea la executia ofiterului ceh Svoboda il face sa inteleaga nedreptatea razboiului si sa-si puna probleme de constiinta, care vor duce la un final tragic.

Ii dau 3,5 stelute acestei carti. Am citit-o in vara asta, dar intr-o editie mai veche, pe care o puteti vedea in imaginea de mai jos. Finalul m-a marcat si nu ma asteptam deloc la ceea ce s-a intamplat. ,,Padurea spanzuratilor” prezinta Primul Razboi Mondial din perspectiva unui ofiter, Apostol Bologa, care constientizeaza si reflecta asupra tuturor lucrurilor care s-au petrecut in tot acel timp si este posibil sa se petreaca pana la terminarea razboiului.

M-a cam plictisit pentru ca sunt destul de multe detalii si mai putina actiune, dar, in totalitate, a fost intersanta. Fiind prima carte scrisa de Liviu Rebreanu pe care am citit-o, m-a impresionat fiindca nu aveam asteptari mari.

Liviu Rebreanu (n. 27 noiembrie 1885, Tarlisua, Bistrita-Nasaud, Austro-Ungaria – d. 1 septembrie 1944, Valea Mare, Priboieni, Muscel, Romania) a fost un prozator si dramaturg roman, membru titular al Academiei Romane.

In data de 27 august 1916 Romania a declarat razboi Austro-Ungariei. Fost ofiter, s-a oferit voluntar in armata romana, dar nu i s-a aprobat cererea. In 6 decembrie armatele germane ocupa Bucurestiul. ”Fugarul” se afla intr-o situatie dificila. Inchis in casa, continua sa scrie la romanul ,,Ion”.

Între 12/13 mai 1916 fratele său Emil Rebreanu, ofițer în armata austro-ungară, este acuzat de dezertare și spionaj, fiind condamnat la moarte (ecouri în lumea romanului Padurea Spanzuratilor). În primăvara anului 1918 a fost arestat și anchetat de autoritățile de ocupație, dar Liviu a reușit în cele din urmă să fugă. În luna mai, ajutat de socialiști, a trecut în Moldova și a locuit o vreme la Iasi. În luna noiembrie a revenit în Bucuresti. În vacanța din vara anului 1918 a călătorit cu soția în Transilvania, Rebreanu documentându-se atent în legătură cu sfârșitul tragic al lui Emil. Reîntors la București, prozatorul a încercat să scrie la ,,Pădurea spânzuraților”, fără să reușească să finalizeze romanul.

Va multumesc daca ati citit articolul pana la sfarsit! Astept parerea voastra despre carte in comentarii.

De aici puteti comanda cartea despre care am vorbit astazi:

Editia pe care am citit-o eu (o gasiti numai la anticariate): https://anticariat-doamnei.com/product/liviu-rebreanu-padurea-spanzuratilor/