Recenzie carte ,,Gradina secreta” de Frances Hodgson Burnett

Traducator: Maria Iliescu

Anul publicarii: 2020

Pagini: 304

Format: 20 x 13 cm

Varsta recomandata: +9 ani

ISBN: 9786067937633

Cand locuia in India, Mary Lonnox era o fetita bolnavicioasa si nu tocmai amabila cu cei din jur. Din nefericire, ramane orfana si este trimisa in Anglia, pentru a locui la misterioasa resedinta a unchiului sau Archibald Craven. Acesta nu-i acorda prea multa atentie, si nimic nu pare sa aduca vreo schimbare in felul ei de a fi. Este singura si nu are cu cine sa se joace, dar intr-o zi afla de existenta unei gradini secrete in care, fireste, nimeni nu are voie sa intre. Apoi, Mary descopera o cheie veche intr-un razor de flori si, dintr-odata, un val de magie o conduce catre poarta interzisa. Cand roteste cheia in incuietoare, Mary intra intr-o lume pe care, altfel, nu si-ar fi putut-o imagina vreodata.

Ocupandu-se de gradina, alaturi de gradinarul Ben Wheatherstaff si de varul ei, Colin Craven, Mary insasi infloreste, transformandu-se intr-o fiinta optimista si vesela. Aici este si intelesul acestei carti clasice, care a incantat atatea generatii: linistea sufleteasca si sanatatea trebuie cultivate precum florile unei gradini ingrijite cu dragoste.

,,Gradina secreta trebuie sa se gaseasca in biblioteca oricarui copil.”– Amanda Graig, The Time

,,Sunt foarte putini scriitorii care izbutesc sa scrie o carte despre copii avand priceperea, farmecul, simplitatea si insemnatatea care o fac atractiva si pentru cei mici, si pentru cei mari. Doamna Burnett este unul dintre putinii scriitori cu acest har.”– The New York Times

,,Gradina secreta” este o carte standalone, careia ii acord 4 stelute, deoarece finalul nu a fost tocmai neasteptat iar desfasurarea actiunii m-a plictisit de mai multe ori, dar, bineinteles, are si partile sale bune.

Evolutia personajelor m-a impresionat, cum fetita Mary Lennox, artagoasa si bolnavicioasa devine, cu trecerea timpului, un copil normal, care vede frumusetea naturii si zburda sub cerul liber. Este uluitor cum Mary reuseste sa-si salveze varul pe care il intalneste pentru prima data in casa unchiului ei. Colin Craven isi petrece timpul singur, intotdeauna in camera sa, fara sa coboare din pat, suferind din cauza unei boli incurabile. Mama sa a decedat iar tatal lui nu vrea sa-si petreaca timpul cu el deoarece ii aminteste de sotia sa.

Totul se schimba cand Mary gaseste cheia unei gradini secrete si incepe sa o ingrijeasca si sa planteze flori alaturi de fratele unei angajate a unchiului sau, gradinarul Ben si, mai apoi, Colin.

Din scrierea lui Frances am inteles ca florile sunt ca si copiii. Si unora, si altora, le sunt necesare lumina, hrana, apa si mediul adecvat pentru a se dezvolta armonios. La un moment dat se face referire si la Dumnezeu, care a creat toate frumusetile naturii de care noi ne bucuram astazi. Mesajele pot fi interpretate diferit de fiecare cititor, insa eu asta am inteles.

Coperta este uimitoare si sugestiva. Mai jos veti gasi si niste link-uri de unde va puteti procura cartea.

Frances Hodgson Burnett (1849-1924) s-a nascut in Anglia, dar a trait mult timp in Statele Unite. In adolescenta, Burnett a scris povesti si povestiri pentru a-si sustine familia. Primul ei mare succes a venit in 1877, cu romanul That Lass o’ Lowrie’s. Apoi, Little Lord Fauntleroy, publicat in 1886, i-a adus scriitoarei faima si bogatie si a facut din personajul principal, Cedric, un model pentru o intreaga generatie de baieti. In 1888, romanul Sara Crewe, povestea unei fete care din saraca lipita a ajuns foarte bogata, s-a bucurat de un atat de mare succes, incat Burnett l-a republicat in 1905 cu titlul A Little Princess. The Secret Garden/Gradina secreta a aparut in 1911 si a fost primit cu un imens entuziasm de critica si de public, fiind reeditat si ecranizat de nenumarate ori.

Va multumesc daca ati citit pana la sfarsit! V-am facut curiosi? Ati citit si voi ,,Gradina secreta”? Astept raspunsurile voastre in comentarii.

Puteti cumpara cartea in limba romana de pe elefant.ro: Gradina secreta

In engleza: The Secret Garden