Recenzie carte ,,Darul lui Jonas” de Lois Lowry

Categorie: Young Adult

Colectie: Cartile de aur ale copilariei

Editia a III-a

Varsta: +10 ani

ISBN: 9786069384554

Castigatoare a Medaliei Newbery, cea mai cunoscuta distopie din literatura pentru copii ne indeamna sa exploram importante teme politice si sociale.

Lumea in care traieste Jonas pare a fi una perfecta. Totul e sub control: raul a disparut, nimeni nu are de facut vreo alegere. Fiecarei persoane i s-a desemnat un rol in cadrul comunitatii, iar conducatorii ei iau toate deciziile, fara a face vreo greseala. Care va fi insa destinul lui Jonas?

Cred ca multi dintre voi au auzit macar odata de ,,Darul lui Jonas”. Sincer, mi s-a parut o poveste destul de ciudata, greu de inteles, care poate fi interpretata in mai multe feluri.

Cel mai neobisnuit lucru este comunitatea in care locuieste Jonas. Oamenii au viata stabilita. Fiecaruia ii este repartizata o casa, un loc de munca, copii, mancare in fiecare zi etc.

Lois Lowry ne descrie o lume fara amintiri, sentimente, culori si pericole. Ceea ce m-a marcat cel mai tare a fost ”Punerea pe liber”. Batranii, copiii cu dizabilitati si oamenii care incalca de trei ori o regula sunt ”pusi pe liber”, adica li se injecteaza o substanta pentru a-i ucide. Comunitatea stie ca cei ”pusi pe liber” sunt trimisi intr-o lume mai buna decat a lor. Mai sunt si alte aspecte care trebuie discutate, dar le veti descoperi pe parcursul lecturii.

Jonas este diferit de ceilalti locuitori. Are sentimente. Astfel de persoane se nasc foarte rar in comunitatea lui Jonas si pentru ele exista o meserie speciala.

,,Cand am inceput, cu aproape douazeci de ani in urma, sa scriu ceea ce avea sa fie in cele din urma ,,Darul lui Jonas”, am crezut ca scriu o carte de aventuri. Ma gandisem indelung la conceptul de memorie si la felul cum ar arata vietile noastre daca ar exista o tehnologie care sa le permita amintirilor sa fie selective, in asa fel incat sa ne putem descotorosi de cele care ne provoaca neplaceri. Era speculatia de tip ,,ce-ar fi daca…” din care se nasc adeseori cartile de fictiune.(…)”-Lois Lowry, 2011

Lois Lowry s-a nascut la 20 martie 1937, in Hawaii. A urmat cursurile la Brown University si University of Southern Maine. A inceput sa scrie in anii ’70, indeplinindu-si astfel un vis din copilarie. E autoarea a peste 30 de carti pentru copii si adolescenti, declarand ca masoara succesul ca scriitoare prin capacitatea ,,de a-i ajuta pe adolescenti sa-si raspunda la intrebarile legate de viata, identitate si relatii interpersonale”. Cunoscuta pentru subiectele controversate abordate, Lowry este detinatoarea mai multor distinctii literare, semnificativa fiind Medalia Newbery, primita pentru romanele ,,Darul lui Jonas” (Editura Young Art, 2013) si ,,Numara stelele. O poveste din Copenhaga”. Cartile sale au starnit reactii dintre cele mai diverse, de la introducerea lor in programa obligatorie, pana la interzicerea in scoli. Desi diferite ca stil si subiecte abordate, toate cartile ei revin la tema relatiilor umane. In prezent, Lois Lowry locuieste in Cambridge, Massachusetts, unde continua sa scrie.

Ecranizarea cartii ,,Darul lui Jonas” a aparut in anul 2014.

Sper ca recenzia mea v-a ajutat. Ceea ce am scris despre carte este parerea mea. Suntem diferiti. Puteti incerca oricum ,,Darul lui Jonas” pentru ca orice carte ne invata ceva.

Puteti cumpara cartea in limba romana despre care am vorbit astazi de pe elefant.ro: Darul lui Jonas