Recenzie carte ,,Baiatul cu pijamale in dungi” de John Boyne

Anul publicarii: 2013

Pagini: 224

Format: 21 x 13 cm

Categorie: History

Varsta recomandata: +13 ani

ISBN: 9786067761849

Pentru Bruno, un baietel in varsta de noua ani, Holocaustul si ,,problema evreiasca” nu inseamna nimic si nici nu are habar ce atrocitati se petrec dincolo de sarma ghimpata a lagarului pe care il conduce tatal sau. Tot ce stie este ca se plictiseste groaznic. Asta, pana in ziua in care il cunoaste pe Shmuel, un baietel trist, condamnat sa poarte, asemenea altor mii de oameni, niste ciudate pijamale in dungi. O poveste cutremuratoare despre prietenie, in care cele doua personaje principale vor trece de la dulcea ignoranta a copilariei la maturizare inainte de vreme.

,,Un roman care ii va impresiona pe copii si pe adulti in egala masura; de fapt, vorbim despre un succesor al unor capodopere precum Sa ucizi o pasare cantatoare si De veghe in lanul de secara, precum si al cartilor care trateaza subiectul pierderii inocentei.”– Barry Forshaw

,,O poveste extraordinara despre prietenie si ororile razboiului vazute prin ochii a doi baietei…Talent literar crud, la cel mai inalt nivel! Vrem mai mult!”– Irish Independent

Ii dau 5 stelute din 5. Mi-a placut foarte mult, insa finalul m-a marcat si chiar nu ma asteptam sa aiba loc acel eveniment. Eu am citit-o pe la 11 ani si am fost avertizata ca este o poveste dura, dar nu am luat in seama acest lucru. De aceea va sfatuiesc sa incercati sa tineti cont de varstele pe care eu sau alte persoane vi le recomanda pentru ca unele scene nu sunt potrivite sau va pot afecta emotional.

Actiunea are loc in timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial. Personajul principal este Bruno, un baietel in varsta de noua ani, al carui tata este comandantul unui lagar de evrei. Intr-o zi, ajunge sa vada multi oameni imbracati in pijamale cu dungi si chiar se imprieteneste cu unul dintre ei, un baiatel pe nume Shmuel. Se leaga o prietenie stransa intre cei doi copii care, desi traiesc in vremuri negre, reusesc sa se bucure cat de mult pot de vietile lor.

Ma simteam foarte ciudat citind aceasta carte pentru ca aveam o presimtire ca ceva rau urma sa se intample. Aflam o mica parte din ceea ce s-a intamplat in timpul Holocaustului, din perspectiva unui copil confuz, care nu intelege de ce niste oameni putin diferiti de el sunt obligati sa traiasca inconjurati de sarma ghimpata, fara sa mai treaca vreodata de aceasta.

O poveste trista, insa trebuie sa o cititi macar o data in viata pentru ca ne reaminteste cat de rea si salbatica poate fi rasa umana. Nu ar trebui sa mai permitem sa se ajunga vreodata la asa ceva, sa luam aminte din greselile celor din trecutul nostru si sa incercam sa fim mai buni.

Cartea a fost si ecranizata in anul 2008: The Boy in the Striped Pyjamas.

John Boyne este un scriitor irlandez, nascut la Dublin, in 1971, care a castigat de doua ori prestigiosul Irish Book Award. Este autorul a opt romane pentru adulti si tineri, printre acestea figurand si bestsellerul international Baiatul cu pijamale in dungi. Cartea s-a vandut in peste sase milioane de exemplare in lumea intreaga si a fost ecranizata de studiourile Miramax.

,,Punctul de inceput pentru acest roman a fost imaginea a doi baietei despartiti de un gard, stiam ca era vorba despre un loc in care nu ar trebui sa se afle nimeni, daramite doi copii, dar m-au interesat calatoria care i-a adus acolo, discutiile pe care le-ar fi purtat si finalul pe care l-am simtit necesar pentru povestea lor. Ideea a fost atat de puternica, incat era imperios necesar sa ma astern la lucru – altfel, povestea s-ar fi pierdut – si am scris incontinuu de marti pana vineri, care s-a intamplat sa fie chiar ziua mea. Desigur, a fost vorba de o prima schita si a fost nevoie de numeroase rescrieri, dar baza a fost gata intr-o perioada foarte scurta si intensa.”– John Boyne

De aici puteti cumpara cartea despre care am vorbit astazi:

Elefant.ro, limba romana: Baiatul cu pijamale in dungi

Limba engleza: The Boy in Striped Pyjamas